Slide background

Heeft u last van oorsuizen?

De wereld is vol van geluiden. Een lach, onvergetelijke melodieën, het geluid van de zee – al deze geluiden verrijken ons leven en klinken ons soms letterlijk als muziek in de oren. We worden er blij van. Maar wat nu als één geluid plotseling allesoverheersend wordt?

Als we een irritant geluid beginnen te horen dat nooit meer weggaat, kan dit afleidend zijn, ons onder druk zetten en het gevoel hebben dat andere niet begrijpen wat we doormaken. Het fenomeen dat tinnitus heet is een veel voorkomende aandoening en er zijn manieren om verlichting te vinden. Samen met uw dierbaren leren wij u hoe u tinnitus de baas bent, in plaats van dat tinnitus u de baas is.

Meer informatie over tinnitus*.

• De prevalentie van tinnitus is vaak gerelateerd aan de mate van gehoorverlies

• 10 % – 15 % van de mensen hebben last van chronische tinnitus, dat wil zeggen langer dan 6 maanden

• Ongeveer 20% van de mensen met tinnitus hebben veel last van de symptomen in het dagelijks leven

• Meer dan 90 % van de mensen met tinnitus hebben ook gehoorverlies

• Tinnitus is een veel voorkomende stoornis met veel verschillende oorzaken

•  Tinnitus wordt vaak gerelateerde aan spontane activiteiten van zenuwcellen

De vele gezichten van tinnitus.

Tinnitus klinkt voor iedereen anders. Het kan ervaren worden als een hoog of laag geluid, hard of zacht, altijd aanwezig of slecht af en toe. Tinnitus heeft veel verschillende triggers, zoals schade aan het oor of kaakproblemen.

Of tinnitus nu sporadisch optreedt of chronisch is, veel mensen ervaren het als een probleem dat de kwaliteit van hun leven aantast. Daarnaast gaat tinnitus vaak gepaard met gehoorverlies. In sommige gevallen verdwijnt de tinnitus. In andere gevallen moet u proberen met tinnitus te leren leven.

Omdat tinnitus door iedereen verschillend wordt ervaren, is het belangrijk dat u contact opneemt met een audicien voor het beste vervolgtraject.

Stap voor stap: uw weg naar verlichting vinden.

Tijdens onze zoektocht naar een oplossing voor een probleem dat voor iedereen uniek is, mogen we niet vergeten dat tinnitus niet als een ziekte wordt gezien, maar als een symptoom – net als pijn. Bij het behandelen van een ziekte proberen we de oorzaak weg te nemen. Bij het behandelen van een symptoom proberen we verlichting te brengen.

Het constante geluid kan negatieve emotionele gevoelens en gedrag tot gevolg hebben wat u extra laat focussen op tinnitus. Bijvoorbeeld, wanneer tinnitus u gestresst maakt, trekt u zich misschien terug uit sociale situaties. Of tinnitus houdt u ‘s nachts uit uw slaap, waardoor u zich moe en gedeprimeerd voelt. Deze dingen veroorzaken een neerwaartse spiraal.

Omdat hoortoestellen alleen omgevingsgeluiden kunnen versterken, zijn ze in stille omgevingen vaak van weinig therapeutisch nut tegen tinnitus. Op dat soort momenten kan een hoortoestel met een therapie signaal functie van pas komen. In zulke situaties kan het hoortoestel een zacht geluid te horen geven, dat de aandacht van de tinnitus afleidt. Onze hoortoestellen bevatten verschillende therapiesignalen: Vier door de natuur geïnspireerde ocena wave geluiden en vijf statische geluiden, deze kunnen verlichting bieden en u afleiden van tinnitus – zodat u kunt ontspannen en zich kunt focussen op andere zaken.

Individuele aanpak, om tinnitus weg te filteren.

De hoortoestellen van Signia bieden vele opties van hoortoestellen met een tinnitus therapie signaal.

Een aantal voorbeelden van tinnitus therapie signalen:

• Twee varianten: enkel tinnitus therapie signaal of tinnitus therapie signaal en versterking

• Vier ocean wave geluiden

• Vijf statische geluiden: witte ruis, bruine ruis, roze ruis, hoge tonen ruis en spraak ruis

• Statische therapie signalen individueel instelbaar

Leren leven met tinnitus: praktische tips.

Wanneer u probeert om te gaan met tinnitus, is een postitieve insteek belangrijk: Tinnitus is slechts één van de vele geluiden die u hoort – het gaat erom, het een plaats te geven in uw eigen geluidsomgeving.

Enkele tips:

•  Opnieuw leren horen. Luister bewust naar de wereld om u heen en geniet van uw favoriete geluiden. Alles dat uw oren variatie in geluiden biedt, leidt de aandacht af van tinnitus.

•  Herstellende slaap. Hoe actiever u overdag bent, hoe makkelijker u ‘s nachts slaapt. Er zijn nog veel meer factoren die uw slaap beïnvloeden. Wees dus niet bang om te experimenteren en probeer te achterhalen welke gewoontes een positief effect hebben op uw nachtrust.

•  Blijf bewegen. Door volop van het leven te genieten met familie en vrienden en deel te nemen aan een groot aantal activiteiten, verbetert uw persoonlijke welzijn. Hierdoor vermindert de greep van tinnitus op uw leven.

•  Vermijd stilte. Vermijd complete stilte. In een stille omgeving manifisteert tinnitus zich makkelijker. Kies liever voor prettige bronnen van geluid, een luisterboek of ontspannende muziek.

•  Blijf fit. Een goede lichamelijke conditie is belangrijk voor iedereen. Ook als uw tinnitus harder klinkt tijdens het sporten, is dit geen reden tot zorg.